diumenge, 8 de febrer del 2009

RECERQUES I EXPLORACIONS, FONDO DE LA TRONERA.

Avui teníem la intenció de fer un petit recorregut espeleològic per la zona del torrent o fondo de la tronera, on localitzem tres avencs. En un principi la idea era fer un parell d'avencs o estirant massa, tres, cosa que per falta de temps, no som uns lolomasters, hem gaudit de dos d'aquest. El que teníem en l'agenda d'actes era l'avenc del Mas Traval o de la Tronera, en el meu ànim de saber el significat dels topònims llegeixo el següent:

Tronera: Obertura practicada a la paret d'una fortificació, al costat d'una embarcació, etc, per on hom pot disparar els canons, els quals resten protegits, igual que llurs servidors, del foc enemic
Canonera: Tronera.
Aquest lloc era un bon emplaçament per disposar bateries de canons?

El primer mes o menys localitzat per l'Alpina i el dos possibles, l'avenc tapat del Mas Traval que també i un darrer el Forat de la Barraca. Aquest un xic complicat de trobar encara que la descripció és molt encertada. Una dita, no sé, si prou Català diu que en el pot petit s'hi troba la bona confitura i per al que m'ha demostrat el temps dins de l'exploració de cavitats comença a ser cert, per quina causa però de la gran majoria d'avencs petits tenen una bellesa sense igual, seria d'il·lús no reconèixer que de grans cavitats hi ha de fantàstiques i meravellosament ornamentades, però..... A les nou del matí ens trobem en la benzinera de l'entrada de Begues d'aquí amb un parell de cotxes seguim la ruta direcció al Puigmoltó en un lateral de la pista deixem els cotxes. I seguim a peu pel camí que du al Coll Sostrell i seguint el camí principal passades uns cinc brancalls a dreta i esquerre a la que fa sis, baixa una pista que porta al fondal. Al poc l'Enric veu la trinxera o cata de prova que en uns quatre metres arriba al pou del Tapat, amb les conyes ens passem de frenada, fem un cop d'ull, avall que fa baixada. En un pic som a la part baixa i aquí una fita sembla ser que indica per on accedir al Mas Trabal efectivament en un tres i no res, som dalt de la lloma on és l'avenc. La idea és repartim-se uns instal·laran aquest avenc i els altres, anirem a fer el de la Barraca, aquesta esta més avall però cal situar-se bé. Al final serem dos la Elenita i el que subscriu. Voluntaris per qualsevol tipus de enverdisada. Una cabana de pedra diu que anem pel bon camí ara falta trobar la que esta feta malbé i el corral. Ni un ni altre, la intuïció diu que tenim que pujar un xic mes a munt. La cosa és que el bosc molt espès, segons quines formes no es poden observar nítidament, un pi i una mena de fita podria ser per.... vint metres mes a munt una xapa d'alumini i una barraca. Una pedra bastant grossa tapa la boca. Alegria i satisfacció tampoc hem trigat tant a trobar-ho. Preparem el tema i l'Elena instal·la la cavitat, en forats petis vas agafant experiència a vegades son el mes fotut, es posa el mínim, la resta buscat la vida. Hòstia! que guapo, exclamació típica d'una noia de bona família, quina meravella. Bé, ja sabem que tots tendim a exagerar. Doncs si que guapo, que xuló, que tot aquest forat amaga una bellesa extraordinària, a part d'alguna cosa mes. Vist, anem a rellevar als companys que han estat al Mas Traval. Just arribem nosaltres ells comencen a sortir, L'Eloi el primer i L'Enric, Rafa, i Miquel, algú posa pegues als càlculs de la corda, ningú és perfecte cau justa per arribar al segon pou el darrer haurem de deixar-lo per una altra ocasió, intercanvi d'informació i al lio que tenim feina. El primer pou curiós, pas estret per canviar de pou i hooooooo, meravella de la natura tot canvià de cop, degoteig per tot arreu i formacions.... mes i mes. La corda no arriba, resten uns dos metres i fotem el saltimbanquis, posem els peus en la base fotos, recollida i cierre. Satisfacció en una jornada on hem gaudit de dos forats de treure's el Casco, a fora no caigui un topi.

Avui dia 10/02/09. Segons informació que hem comenta l'amic Jordi, és possible que en l'indret es feren forts durant la II gerra Carlina o dels Matiners, els Carlins o els Isabelins, d'aquí al possible topònim. (?)