dissabte, 3 de desembre del 2011

LLUMS LED, PER A FOTOGRAFIA SUBTERRÀNIA.

Avui dia amb la fotografia digital la immediatesa del resultat fa que sigui possible fer bones si més no acurades fotos. Al poder fer aquesta selecció de les preses. A les hores un inconvenient, bé tampoc ho és tant. Com il·luminar, amb flaix, amb molts flaixos? per poder fer la foto cal enfocar, enquadrar, obertura, balanç de blancs........ i més quant més professional ets. I si ho féssim amb llums fixes?
Veient la potencia lumínica que tenen alguns led, i com m'agrada de tant en tant fer alguna foto maca, si més no, ho intento, premo el boto cercant una bona toma, no em considero fotògraf. Intento fer-ho el millor possible cercant el que trobo prou estètic per a mi, pels altres.............
He anat fent proves per realitzar fotos amb absència de flaix o amb algun flaix per reomplir o acabar d'il·luminat l'imatge, en un principi vaig utilitzar el focus de la HA-III, però té alguns problemes per la concentració del feix de llum, provocant moltes zones fosques. Cossa que produeix en la foto una rotllana central i la resta queda fosca. També amb la tècnica de pintat, però allarga massa el temps exposició de la foto quedant zones cremades i rotllanes, els models és cansen i es mouen quedant les fatídiques esteles. Un truc si li traiem el reflector guanyem angle de llum no concentrant el feix de llum, amb bons resultats.
Altres probes amb resultats però no gaire satisfactori, en conjunt no queda gaire bé. He anat fent altres proves de llumeneres amb resultats poc adients per al que se'n espera.
Finalment vaig realitzar un primer muntatge amb tres llums led Seoul SSC P7 com les que du els lots "Aurora" i la HA-III i similars però sense el concentrador de llum o reflector. Col·locat en l'interior d'una caixa ABS de plàstic d'alta resistència als cops i lleugeres a banda de resistir temperatures elevades. Amb els grup de bateries a banda. A estat un èxit tant utilitzant-les per a focus fixes com per a la tècnica de pintat sobre tot en volums importants.


Vist l'èxit (calia fer proves però la il·luminació que obtenim dona peu a continuar amb aquestes) construint dos focus d'iguals característiques. Amb algunes variacions i altres incorporacions.
Tot, com dic dins de la caixa plàstica amb una planxa d'alumini on allotjarem els tres led,  agafat amb cargols a un dissipador d'una CPU, d'un ordinador vell farà el servei, en el cas que no hi càpiga és pot tallar a mida. El dissipador ens recull l'escalfor que produeixen els leds (per millorar la dissipació de calor cal posar-hi algun tipus de pasta tèrmica, molt aconsellable). Tot el conjunt és alimentat per tres bateries en paral·lel de Io-Liti protegides, de 25000 mAh amb una suma de 7500 mAh, obtindrem una autonomia d'uns 48 minuts que resulta una bona autonomia. Les col·locarem en l'interior de la caixa, podem aïllar-les amb suro blanc o qualsevol aïllant a l'ús. Un interruptor de palanca farà el tall d'energia quant les duem a la maleta o al lloc que decidim dur-les i no hagin d'estar tota l'estona funcionant, mentre preparem la pressa. Apuntar que pot servir també per enfocar millor la instantània, cosa que s'agraeix sobre tot als curts de vista com jo.


Per no haver d'estar retirant les bateries per a la seva recarrega, col·locarem un connector Jack femella per poder realitzar la recarrega. Per tancar el conjunt aprofitarem les tapes metàl·liques (alumini) fent tres forats d'uns 12 mm on deixarem a l'aire els leds. Per acabar i a mode de protecció dels leds he inserit unes xapes d'alumini, també, que és tanquen com una porta, com dic protegeixi els leds i a demés podem fer que la llum sigui menys directe podent jugar amb aquesta obertura. Per difuminar més aquest llum i que no sigui tant directe havia pensat a col·locar lamines de metacrilat translúcid o de trenat dicroic, però no resulten gens practiques per que no projecten gaire la llum. Com que en alguna ocasió per fer menys directe el llum del flaix hi col·loco un full o peça de plàstic d'embalar (fomper), a les hores fent la prova varem provar (nom comercial, fonpex), re-utilitzant algun tros d'una bossa d'aquest material, amb una bona propagació de la llum, cal anar amb compte car que al ser un material plàstic, per l'escalfor generada és pot desfer.


Les característiques del focus o làmpada com li vulguem dir seria de:
33 watts de potència  +/- 2400 lm i 4800 les dues, amb una temperatura de color d'uns 6000º a 6500º K, aquesta dependrà de les caracteristiques del led a utilitzar. Les de blanc càlid la temperatura resulta molt semblant a la llun incandescent el que fa que molts detalls quedin enfosquits i engrogueixi molt la toma, encara que pot esser una opció, o sigui no ho he provat.
Un altre muntatge que és pot realitzar es re-utilitzant els reflectors de les làmpades sistema Aluline 111, o altres projectors que reflecteixin la llum. Hi ha en diferents angles crec recordar dels 25º als 75º.
Eliminem la bombeta que en el cas esta fosa i tindrem un forat prou ample per allotjar-hi un led P7 o similar, com a base hi posarem un radiador d'ordinador re-utilitzat com comentàvem anteriorment. Els podem muntar senzill d'un sol reflector o de dos reflectors junts amb les mateixes premisses indicades anteriorment. En tot cas una xapa d'alumini rígid uneix els dos reflectors i a l'hora els llums led. Important unir-ho tot am pasta termica, per una millor transmissió de l'escalfor. Per deixar el muntatge finalitzat he col·locat una protecció de metacrilat transparent per protegir els llum led. Tant quant el transportem, com quant els utilitzem.





També duc un flaix per reomplir els possibles espais obscurs, prou que la llum projectada marca molt els possibles obstacles que hi puguem tenir en el lloc. Així com uns trípodes per elevar del terra els llum evitant les ombres al terra. En les llum que duen les caixes posem uns cordinos per penja'ls en algun sortint de les parets obtenint un bon resultat.          
Interesant es saber que:    
Per treballar millor amb el arxiu d'imatge resulta una bona opció, utilitzar arxius RAW o imatges en cru, per que és pot variar la temperatura de color, la nitidesa, i varis paràmetres més. El problema que té aquest tipus d'arxiu és que cada fabricant de l'aparell fotogràfic fa el seu, i els programes que poden utilitzar tot tipus de arxius o son poc econòmics o resulta que el format que enregistra la teva càmera no hi va bé a banda que molts sont realitzats per gent altruista, això si, però fan la seva i sont complicats d'utilitzar per usuaris molt bàsics com jo. En el format habitual, JPEG també podem fer aquestes variacions de temperatura de color i demés histories, és menys professional però que vols.
Alguns resultats de les proves.





 Salut i al forat.......... i continua........ra.........