dimarts, 7 de juliol del 2009

CONVERSIÓ DE LA LLUM PER BTT, HA-III, PER ESPELEOLOGIA


Ja fa temps que en aquest país les novetats en electrònica arribant, tard o mai. Però gracies a l'internet això ho comencem a superar. Un company del GEXXI, en concret el David P. un Crak en qüestions d'aquestes histories, en un web de Hong Kong ( http://www.dealextreme.com/ ) existeix una tenda virtual que en dòlars et venen de tot i més per correu aeri convencional o per enviament urgent en 10 dies més car però més segur i ràpid, el més no interessa, en qüestió de llumeneres Led, per tria i remenar, alguns companys del GEXXI és decidiren pel model Aurora, (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16091) un lot de mà que té la seva gracia, per mi això de dur coses pels costats del casc no m'acaben de convèncer, les hi dut i no té gaire gracia en llocs estrets passa tot menys els llums. Així que mirant i rebuscan vaig trobar en aquest web unes llums destinades a les BTT o bicicleta de muntanya el model HA-III, amb un led SSC P7 de 12 watts i 900 lumens de potencia lumínica, si heu llegit bé 900 lumens ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.25149 ).

I com sempre la inventiva és va posar en marxa, en un principi la idea és col·locar el llum en el frontal del casc com resulta evident, desprès calia veure quina estanquitat gaudia el porta piles, el que du no te les garanties que jo desitjaria.
A partir d'aquí la cosa estava clara calia inventar-se com fer que el grup de piles càpigues en un portapiles estandar. He de dir que disposa d'un grup de bateries amb un circuit de control de carrega/descarrega i carregador a banda.
Les bateries recarregables d'Io-Liti son la gran troballa del segle, en poc espai i poc pes contenen prou energia per fer anar dispositius varis. Les bateries de Io-liti en contra tenen que el seu maltractament pot ocasionar explosions i/o deflagració, l'aigua, les sobra tensions i la descarrega total les pot fer mal bé. Així hem de ser curosos amb el seu us.



El grup de bateries que porta no el faig servir, utilitzarem els de la casa TrustFire el model de pila 18650 Io-Liti 2500mAh amb una carrega màxima de 4,2 Volts i una tensió de descarrega mínima de 2,7 volts, ( http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5790 ) el de la caixa son de la mateixa referencia.

La fixació al casc l'he fet amb una senzilla peça d'acer inox, de pocs mm de gruix per poder-la doblegar amb garanties que no trenqui i no es rovelli Tres forats, una volandera dentada per evitar que giri accidentalment, i fixada a la part frontal del casc amb dos cargols, el cos d'alumini de la lluminària, segons diu és IP 65, el que vol dir que pot aguantar un raig d'aigua a pressió en qualsevol direcció (?).


La caixa o el porta piles/bateries farem servir el que duia el model làser de la Petlz, i que també incorporaven alguns frontals d'aquesta coneguda marca. L'he intentat fer amb el portapiles de la Duo, però l'inconvenient que té, que només podem col·locar un màxim de tres bateries, cosa que ho fa inviable per les connexions que hem d'utilitzar i treure un bon rendiment de tot el tinglado. Altra opció estaria fer-nos un, de totes maneres pertany ha altre article, que poder parlarem...
Així que l'antic serà l'escollit de tots. D'aquest portapiles només hem de tallar el tàbic plàstic que té en un lateral, també tapar els forats, he fet servir massilla de fibra de vidre.


Segon pas, connexió de les bateries, no farem cap soldadura per no espatllar les piles i poder carregar-les amb el carregador a l'ús, quan aquestes es descarreguin. En una placa de coure he realitzat dos circuits impresos (CI), l'inferior i un superior que càpiguen dins la caixa que forma el portapiles . Els CI fets amb les pistes pertinents faran que quatre piles de Io-Liti, on dues i dues les connectarem en sèrie, desprès les dues series en paral·lel, d'aquí a la lluminària amb aquesta connexió obtenim 8'4 volts en plena carrega i 5000mAh d'autonomia. Estanyarem els dos CI per evitar que les pistes d'aram produeixin verdet i espatllin les bateries. Desprès la inferior la fixarem al portapiles. En la tapa o part superior un forat serveix per passar el cable que anirà a la llum, he utilitzat el dos connectors que venen d'origen. En el CI superior una molla farà que aquest pressioni les bateries per evitar un mal contacte. Un espàrrec travessa tot el conjunt i una femella palometa tanca el conjunt.






Bé la potencia de llum que té impressionant. Gaudeix de dos nivells de llum alta i baixa que seria mitja, hi ha un tercer nivell de llum tipus discoteca, no tot pot ser perfecte. L'autonomia no la tinc prou determinada, diu entre 3 i 4:30 hores, no hem vull equivocar, però penso que amb el muntatge de bateries que he fet pot superar aquest, podem portar quatre bateries més, a banda d'una llum frontal per si les mosques. En la part posterior trobem l'interruptor. Sembla un xic complicat d'encendre la practica demostra que com qualsevol altre interruptor.

Una altra cosa a tenir en conte, el preu, fent la suma en euros tenim que:
2 paquets de dues piles 12,88 euros
1 carregador 5,43 euros
1 llum amb tots els accessoris 57,16 euros
total 75,47 euros.
despeses d'enviament a part.
No em direu que el preu no esta ajustat, potencia preu qualitat. L'Orient ja és aquí, qui dona mes.
Compareu altres llums i trencant dues d'aquestes, sortim guanyant diners. De totes, totes això és una opció que jo tinc escollida, ni millor ni pitjor.


La taca vermella (espeleòleg) esta a uns 20 m esta il·luminat per la HA-III

Salut i al forat.

3 comentaris:

Joan Montoya ha dit...

La veritat es que amb aquests llums ja m'he oblidat del carburer i aixó que sempre l'habia defensat molt. Son fantàstics. Jo de moment els continuaré portant al costat... no soc gens manitas.

Ens veiem!!!

der K ha dit...

Quina pasada de tinglado! Quantes hores de feina has dedicat al invent?

David_P ha dit...

T'ha quedat de primera ! I molt ben solucionat el tema piles. Una opció també hauria estat aïllar el bloc de piles amb resina epoxi o sika. Però clar no queden tan ben ubicades com amb un portapiles.